کد مطلب:172954 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:191

تصمیم گیری به موقع
در گذر زمان تنگناهایی پیش می آید كه تصمیم گیری به موقع در آنها، آثار بسیار مثبت و گسترده ای دارد. اگر تصمیم گیری قبل و بعد از آن باشد، اثر گذار نخواهد بود. برای مثال وقتی ساحران در میدان مبارزه با حضرت موسی علیه السلام سحر عجیب خود را پیش آوردند و با چشم خود دیدند


كه عصای موسی اژدهایی عظیم و چابك شد و همه آنها را بلعید، باور كردند كه این معجزه ی خدایی است. در این جا بود كه با شجاعت ودر بهترین زمان ایمان خود را آشكار كردند:

فألقی السحرة سجدا قالوا آمنا برب هرون و موسی [1] .

پس ( در همان میدان مبارزه ) ساحران به سجده افتادند و گفتند: ما به پروردگار هارون و موسی ایمان آوردیم.

این اعلام به هنگام ایمان در حساس ترین مكان و زمان مانند پتكی كوبنده بر سر فرعون فرود آمد و زمینه را به سود حضرت موسی علیه السلام تغییر داد. فرعون كه برای جلوگیری از تداوم اثر پیام چاره ای جز برخورد شدید نداشت، به ساحران گفت:

قال ءامنتم قبل أن اذن لكم انه لكبیركم الذی علمكم السحر فلاقطعن ایدیكم و أرجلكم من خلاف و لاصلبنكم فی جذوع النخل و لتعلمن أینا اشد عذابا و أبقی [2] .

فرعون گفت: آیا پیش از آن كه به شما اجازه دهم به او ایمان آوردید؟ مسلما او بزرگ شماست كه به شما سحر آموخته است. پس به یقین دست ها و پاهایتان را به طور مخالف قطع می كنم و شما را از تنه های نخل به دار می آویزم و خواهید دانست مجازات كدام یك از ما دردناك تر و پایدارتر است.

این تهدید غلیظ و شدید فرعون حاكی از اثر فوق العاده ایمان آوردن ساحران در آن هنگامه ی حساس بود. در میدان مبارزه ای كه همه مردم جمع شدند تا پیروزی ساحران را بر كسی كه ادعای رسالت داشت و


خدایی بت ها و فرعون را انكار می كرد ببینند، به ناگاه یاران فرعون اعلام می كنند: ما اهل باطلیم و موسی و هارون علیهما السلام برحقند، ما به آنان ایمان آوردیم.


[1] طه (20) آيه ي 70.

[2] همان، آيه ي 71.